Het ministerie van Volksgezondheid en het ministerie van Veiligheid en Justitie
hebben samen in een nieuwe ‘handreiking aan artsen’ aangegeven dat
artsen op mensen met dementie die niet (meer) in staat zijn zelf aan te geven of
ze echt/nog wel uit het leven willen stappen, toch euthanasie kunnen toepassen. En
dat kan nu wel omdat er nu door de nieuwe richtlijnen iets fundamenteel verandert.
Zoals het in het nieuws is gekomen klinkt die verandering als: “Als de patiënt zijn verzoek niet meer kan overbrengen via woord of gebaar, is
een eerder door de patiënt opgestelde schriftelijke wilsverklaring nodig. Het is
belangrijk dat de patiënt er van tevoren regelmatig met de arts over heeft
gesproken. Ook moet duidelijk zijn dat de patiënt ondraaglijk lijdt,
bijvoorbeeld door ernstige benauwdheid, pijn, angst, agressie of onrust.” (©Volkskrant Wetenschap, 7 januari). In de handreiking zelf (van 17
december ’15 gericht aan artsen) staat het zo geformuleerd:
‘… ernstig lijden door de verdere geestelijke aftakeling, het verlies van
onafhankelijkheid of de angst hiervoor.‘
Deze nieuwe richtlijnen maken het leven van mensen met dementie naar mijn
persoonlijke mening helemaal niet veiliger. Het is voor mij met name die
uitbreiding van de criteria voor ‘ondraaglijk lijden’ waar ik om twee
belangrijke redenen onoverkomelijke bezwaren tegen heb.
Klick op foto voor vergrote weergave.
Allereerst gaat het, door de aard van dementie, nooit meer over de
feitelijke beleving van ondraaglijkheid maar over de vastgelegde
verwachting van iemand dat hij/zij onder bepaalde toekomstige
omstandigheden bepaalde zaken als ondraaglijk lijden denkt te zullen ervaren.
Immers, wanneer het eenmaal echt aan de orde is kunnen diezelfde mensen dat op dat
moment niet meer zelf aangeven. Waar het dus echt om gaat is dat de
mensen (‘alleen maar’) vastleggen dat ze denken ‘als ik dat nu
zou hebben zou ik dat niet willen hoor, denk ik nu. Ik denk dat ik dan liever dood
ben’. In dat verband wijs ik naar het prachtige lied “I’m not gonna miss you.” van de beroemde Glenn Campbell, inmiddels zelf dementiepatiënt, waaruit
te leren valt dat niemand(!) ooit van tevoren kan weten hoe je iets werkelijk zult
ervaren wat er vanaf het verleden wellicht als ondraaglijk uit ziet/zag. En ja,
het is bij een euthanasie verklaring natuurlijk altijd zo, dat je opschrijft wat
je verwacht te zullen willen, maar het grote verschil is dat mensen daar op een
later moment gewoon op terug kunnen komen, behalve mensen met dementie want dat is
precies wat ze (ook) niet meer kunnen laten weten.
Benauwdheid en pijn zijn in verreweg de meeste gevallen ook objectief waar te
nemen en in de bestaande (oude) instructies is voldoende en goede afbakening voor
de toepassing van euthanasie daarbij. Zoals de beperking dat bij ondraaglijke
benauwdheid en pijn euthanasie alleen maar een oplossing kan zijn wanneer er geen
medische (alternatieve) behandelingen zijn om die pijn of die benauwdheid te
verlichten. Ik heb met name bezwaar tegen de aan de oude voorwaarden toegevoegde
criteria geestelijke aftakeling, het verlies van onafhankelijkheid resp. angst, agressie of onrust omdat deze criteria aanzienlijk minder
goed en objectief van buiten af waar te nemen zijn en al helemaal niet als kenmerk
van ondraaglijk lijden.
In de context van dementie is het onderwerp euthanasie ook altijd al bijzonder
lastig geweest vanwege de rol van de familie. De
persoonlijke beleving door de familie van hun dierbare familielid met
dementie wordt door hen vaak (onbewust) geprojecteerd op dat familielid met
dementie. De eigen beleving ‘Ik kan het niet aanzien’ wordt dan
‘kijk eens hoe hij/zij (geestelijk) lijdt’ en het argument ‘dit
heeft hij/zij nooit gewild’ krijgt vaak, los van de feitelijkheid van die
opmerking, de persoonlijke emotie mee van degene die dat meldt. Daar hebben de
artsen uiteraard alle begrip voor, maar met de uitbreiding van ondraaglijk lijden
met onderdelen daarvan als
geestelijke aftakeling, het verlies van onafhankelijkheid resp. angst, agressie of onrust wordt het risico op vermenging
van de beleving van ‘omstanders’ met de beleving van de patiënt alleen
maar groter. En wordt het voor artsen alleen maar nog veel lastiger.
Plus, en dat is mijn tweede belangrijke reden, dat er voor de bestrijding van (de
beleving van) geestelijke aftakeling, het verlies van onafhankelijkheid
resp. angst, agressie of onrust als
ondraaglijk lijden inmiddels heel veel nieuwe en bewezen niet-medische
manieren zijn om juist dat lijden te verlichten of zelfs op te heffen. Verreweg de
meeste mensen, en zeker de meeste artsen, weten daar echter niets of weinig van.
Er zijn inmiddels allerlei initiatieven ontwikkeld die, door in de steeds kleiner
wordende wereld van mensen met dementie specifieke aanpassingen te doen, enorm
veel beleving van geestelijke aftakeling, het verlies van onafhankelijkheid
als ondraaglijk lijden en zelfs de angst, agressie of onrust zelf weg
kunnen halen; met een inmiddels ruimschoots bewezen effectiviteit. Kenmerk van
dergelijke benaderingen is de situatie van de individu te bezien vanuit zijn/haar
individuele beleving, en wel in het nu. Ik noem de
Stichting Dementiewijs
die ook probeert aan zoveel mogelijk mensen ook die kennis over te brengen.
Natuurlijk ligt het voor de hand dat we moeten zorgen dat (ook) alle artsen kennis
krijgen van zowel de theorie onder deze alternatieven als de inhoud, praktijk en
effecten daarvan voor de bestrijding van de
beleving van (ondraaglijk) lijden bij geestelijke aftakeling, het verlies van
onafhankelijkheid
en de bestrijding van angst, agressie of onrust bij mensen met dementie.
Zowel die kennisoverdracht als de toepassingen van die kennis kosten geld en als
er één ding is waar een groeiend gebrek aan is in de zorg voor mensen met dementie
dan is het geld. Nee, ik wil daar zeker niet mee suggereren dat de verruiming van
de regels voor toepassing van euthanasie bij mensen met dementie daar iets mee te
maken heeft, maar feit is dat euthanasie niet veel geld kost…
Het kan toch niet zo worden dat we van artsen gaan verwachten dat zij op mensen
met ernstige dementie euthanasie gaan plegen (dood gaan maken) omdat die artsen
(nog) niet op de hoogte waren van uitstekende ‘alternatieve
oplossingen’ voor de als ondraaglijk (h)erkende
geestelijke aftakeling, het verlies van onafhankelijkheid
en van angst, agressie of onrust bij de patiënt. En dat we daarmee op
termijn de familie, die oprecht het beste voor had met hun dierbare, opzadelen met
een ondraaglijk schuldgevoel achteraf, zodra ze erachter komen dat die eenvoudige
alternatieven er al lang zijn/waren, maar zij wisten dat toen nog niet …
Ik schaar me ook 100% achter Bert Keizer, voormalig verpleeghuisarts en nu
werkzaam bij de Levenseindekliniek, en achter wat hij naar aanleiding van deze
nieuwe richtlijnen zei in
de aflevering van EenVandaag van 7 januari jl.