Totum Hominem
De Wondere Wereld van de Hele Mens.
Inleiding
Op veler verzoek, vooral vanuit de gezondheidszorg, stel ik mijn landkaart van
‘De Wondere Wereld van de Hele Mens’ hierbij beschikbaar. Dit artikel
bevat een korte samenvatting van mijn wetenschappelijke theorie over
Totum Hominem© en het
Coherente Leefmilieu[1].
Ik leg kort uit waar mijn holistische visie op de (hele) mens uit bestaat
en hoe de landkaart kan helpen beter om te gaan met andere mensen, in het
bijzonder met mensen met dementie. De
Totum Hominem theorie© van de Hele Mens en
Coherentiezorg™ zijn basis onder mijn werk[2]
en mijn naslagwerk over dementie[3]. Dit
artikel mag in ongewijzigde vorm vrij verspreid worden.
Mijn Visie op de hele mens
Tegenover de beweging in de gangbare wetenschap om alles steeds rechtlijniger en
‘simpeler’ te maken (reductionisme) kies ik voor het
holistisch beschouwen van de hele mens. Dat past bij elke
wetenschap waar de mens onderdeel en/of context van is.
De Wondere Wereld van de Hele Mens bestaat uit drie verschillende
gebieden. Elk is op zichzelf essentieel aan de Hele Mens en
tegelijkertijd is de interactie tussen deze drie gebieden onderdeel van elk mens.
De mens is een ‘complex systeem’ en daarom is elke hele mens (Totum Hominem©) altijd ook
meer dan de optelling van deze drie gebieden. Daar gaan mijn visie en theoretisch
model verder dan anderen en dat resulteert in een extra gebied (in het midden)
waarin ‘meer dan de optelling van de drie gebieden’ samen komen. Dit noem
ik de Totum Hominem© en bepaalt elk
uniek Individueel Persoon.
Het eerste gebied.
Het eerste gebied is het lichaam, het gebied van de
biologie van de mens, van het fysieke. In het beperkte populaire
neurowetenschappelijk mensbeeld is het onderdeel hoofd/hersenen binnen
dit gebied zelfs de fysieke locatie van de veronderstelde essentie van de mens.
Velen beperken de mens zelfs tot dit onderdeel en verklaren al het andere als
product daarvan. Maar vanuit de splitsing tussen lichaam en ziel wordt dit hele
fysiologische gebied als soma geduid om daarmee nadrukkelijk het
onderscheid met de psyche van de mens aan te duiden. Zoals oorspronkelijk
ook bedoeld in de wetenschap zoals bijvoorbeeld in de antropologie[4].
Het tweede gebied.
In het tweede gebied staat de ziel. Nadrukkelijk ook apart van het
eerste gebied, het lichaam. Het onderscheid maken tussen soma en
psyche heet dualisme en dat is al ruim 25 jaar kern van
Mind-Body Medicine. Ook staat dat tweede gebied voor het hart,
waarover ik wat meer moet uitleggen. In Azië wordt met oa. het Chinese woord
Zhèngniàn zowel gedoeld op (onze betekenis van) hart als op
‘geest’ en op het Engelse ‘mind’. Ik gebruik hier het symbool
met Chinese tekst voor: 正念 staat voor Mindfulness, Bewuste Aandacht,
Opmerkzaamheid, Hartelijkheid en voor ‘Beter Denken’. 念 bestaat uit 2
woordtekens, 今 en 心.
Daarbij staat今 voor ‘Nu’, ‘Eeuwig’ en ‘Dit’
en 心 staat voor ‘Hart’ en voor ‘Mind’;
‘Geest’. En 念 op zichzelf staat voor ‘studie’ en
‘onderzoek’.
Het tweede gebied, dus dat van de ziel, is ook waar de
twee basisgevoelens van elk mens zich bevinden. Deze zijn
Angst en Liefde[5].
Gekoppeld daaraan bevindt ook het bewustzijn van elk mens zich in dit
tweede gebied. N.B. Bewustzijn is dus geen product van het brein zoals de
conventionele neurowetenschap oppert.
Het derde gebied.
Hier gaat het om de wereld van iemand, de levensomstandigheden,
in verleden, heden en toekomst. Inclusief hoe alles en iedereen zich gedraagt. Het
is dus ook het sociaal domein, in het verlengde van het model van prof.
George L. Engel[1], en geeft ook beleving en
interactieve omgang aan met mensen en omstandigheden. Alle
levensomstandigheden dus. Dat woord is beter dan het woord
omgeving, dat in de zorg ook wel wordt gebruikt maar vaak veel te beperkt
voor de huidige eigenschappen van de fysieke omgeving.
Levensomstandigheden staat voor het geheel van alles samen, zoals in de
uitdrukking ‘het milieu waar ik uit kom’ en ‘mijn huidige wereld’. Om de wereld van een ander te kunnen begrijpen heb je, zoals ik het
definieer, echt empathie[7]
nodig.
De Mens.
Elk Totum Hominem, elk heel mens bestaat dus uit de drie-eenheid van
Lichaam, Ziel en Wereld. Elk mens is zowel een
Biologisch als een Mentaal als een Sociaal wezen, elk
heel mens wordt gevormd uit Soma, Psyche en
Milieu. Geen mens is te reduceren tot slechts één of twee gebieden van de
Wondere Wereld van de Hele Mens. In mijn model ziet u de theorie van
Totum Hominem© weergegeven in het Triquetra-symbool[8]. De hele mens; elk individueel persoon, past juist prima in dit symbool omdat
het zowel de aparte gebieden laat zien die samen elk individueel persoon vormen
als de interactie en inter-afhankelijkheid van die gebieden. Elke verandering in
het ene gebied zal veranderingen in andere gebieden kunnen veroorzaken. In het
centrum, midden tussen de drie genoemde gebieden in, staat De Hele mens,
de werkelijke, totale en complete mens die ik
Totum Hominem© noem. Elk mens bestaat dus uit de drie
genoemde gebieden plus hetgeen door de interactie van die drie gebieden
ontstaat plus de heilzame werking van de juiste persoonlijke verhouding
(balans) tussen die gebieden: het Coherente Leefmilieu. Elk
Individueel Persoon ontleent uiteraard kenmerken aan de drie
samenstellende gebieden, maar dus ook aan
de samenhang of ordening van die delen en
hun interactie. Die samenhang is zeer persoonlijk en is ook afhankelijk
van de individuele levensloop van de mens:
De Wondere Wereld van de Hele Mens.
Coherentie
Het woord homeostase kent u waarschijnlijk. Het geeft de natuurlijke
neiging van een (gesloten) systeem aan om een intern evenwicht te
bereiken en die balans te handhaven. We gebruiken dat woord in de biologie en in
medische wetenschap met betrekking tot het fysieke, biologische lichaam.
Totum Hominem (de Hele Mens) is echter geen ‘gesloten systeem’ en het
lichaam is slechts één van de drie gebieden waartussen en waaruit
een onderlinge interactie en balans bestaat bij de hele mens. Of juist een
onbalans. De zorg voor die holistische samenhang in de gebieden
van de Hele Mens, en met name de gerichte aanpassing en invulling van de
levensomstandigheden, heet Coherentiezorg™.
Tenslotte
Overal waar ‘de mens’ context is, of onderdeel
daarvan, is het goed te weten dat elke interventie in elk gebied gevolgen heeft
voor elk ander gebied èn voor de hele mens. In onze Westerse
wereld is ‘normaal’ de nieuwe beperking en wordt elke afwijking daarvan
voorzien van een stempel die ‘de afwijking dekt’. Ook mensen met dementie zijn en
blijven unieke, dynamische wezens en gaan zeker niet ‘steeds meer op elkaar lijken’, behalve dan in de wereld van de oppervlakkige beschouwer.
Gebruik en deel mijn model plus deze korte uitleg waar en met wie u maar wilt. Of
verwijs naar het bericht met deze inhoud en/of naar de download van dit bestand
hieronder.
Paul L. Jansen PhD
____________________________________________
Download dit bestand in PDF:
Totum Hominem.
[1] Coherentiezorg™ –
https://dementiewijs.netlify.app/coherentiezorg/
[2]
https://dementiewijs.netlify.app/praktische-info/
en
https://annekevanderplaatsfoundation.org/diensten/
[3]
https://dementiewijs.netlify.app/boek-dementiewijs/
[4] De wetenschap die zich met de mens bezighoudt, is met goede reden verdeeld in
anatomie, die het lichaam en de delen daarvan beschouwd, en psychologie, die
over de ziel spreekt.
(oorspronkelijke definitie uit 1647)
[5] Er bestaan twee emoties: liefde en angst.
Alle positieve emoties komen voort uit liefde, alle negatieve emoties uit angst.
Liefde brengt geluk, tevredenheid, vrede en vreugde. Uit angst komt woede, haat,
spanning en schuldgevoel. ~Paul Jansen – Vrij naar Elisabeth Kübler-Ross en 1 JOH
4:18
[6] In 1977 lanceerde psychiater prof. George
L. Engel het medische ‘biopsychosocial’ model.
[7] Empathie is de kunst van het in je
verbeelding verplaatsen naar de situatie van een ander mens, daardoor hun
gevoelens, beleving en standpunten te begrijpen en je in je handelen daardoor te
laten leiden.
[8]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Triquetra